I en artikkel i Nettavisen, applauderer generalsekretær i Pårørendealliansen, Anita Vatland, forslaget fra et regjeringsoppnevnt utvalg, som foreslår å gi pårørende utvidede lønnede permisjonsrettigheter.
Leder for Veiledningssenter for pårørende, Marte Borkenhagen, stiller seg bak dette. «Det er ulogisk at man selv behøver å bli erklært syk, for å kunne ta vare på sine nære når disse er syke. Det er en systemsvikt, og det sykeliggjør en verdifull innsats som pårørende legger ned både for den syke, og for samfunnet.»
Videre presiserer Borkenhagen at forslaget har en viktig signaleffekt. «Det hadde vært en stor og nødvendig anerkjennelse av jobben pårørende gjør, om man hadde hatt egne pårørendedager»