«Det er lett å miste håpet» sa en pårørende mor til oss i går. Vi har vært bekymret lenge og er ikke overrasket over funnene i en fersk rapport fra Riksrevisjonen.
Riksrevisjonens rapport påpeker kritikkverdige forhold i oppfølgingen av barn og unge med psykiske lidelser. Vi er dessverre ikke overrasket. Dette er noen av funnene:
- Det er store forskjeller i ventetid og hvor mange henvisninger som blir avslått.
- Ansatte i helsevesenet har fått ansvar for flere pasienter per årsverk.
- Hvilket tilbud som barn og unge med psykiske lidelser og -sykdom får, er avhengig av hvor de bor.
- Helsesykepleierne blir sittende med et ansvar for denne gruppen som de verken er gitt mandat eller kapasitet for (i mange kommuner har helsesykepleierne også ansvaret for oppfølging av unge pårørende).
Dette rammer pårørende – foreldre, søsken og andre familiemedlemmer, som opplever at deres barn og unge ikke får hjelpen de trenger. som er pårørende til sine søsken eller foreldre, og som utvikler egne psykiske helseutfordringer på grunn av situasjonen de står i. Sanitetskvinnene Veiledningssenter for pårørende erfarer at det nå haster. Vi mener at:
- Bosted bør ikke være avgjørende for hvilket tilbud barn og unge med psykiske lidelser/-sykdom får, eller hvor lenge de må vente på hjelpen de trenger.
- Årsverkene i helseforetakene må stå i samsvar med arbeidsmengden – barn og unge må få hjelpen de trenger!
Du kan lese mer om rapporten her.